Sider

tirsdag den 1. december 2015

1. December



Nu kan vi altså ikke komme udenom det.
Nedtællingen til 
juleaften.




Kalenderlyset er tændt.
Og når jeg ser på det,
så er der altså lang vej,
helt ned til den 24. December.

Det føles på en måde som der er 
oceaner af tid,
og på samme måde kan jeg få åndenød,
ved at tænke :
om nogle få uger
så er det altså jul.

Igen.




Men hvor er det dejligt,
at nyde lysene i vinduerne.
Ikke bare mine egne,
men så sandelig osse de vinduer jeg kommer forbi.
Nogle gange har jeg sådan en lyst til at tage billeder
af de andres juleudsmykning,
men det er som at træde ind på andres områder.
Så jow, på lidt afstand,
kan jeg godt finde på at tage et billede
af noget jeg synes om.


Denne her røde lysestage er
jeg bare faldet pladask for.
Faktisk for rigtig mange år siden,
men det var først sidste år den flyttede ind hos mig.
Og det skal bare lige begynde at mørkne en anelse,
så er der lys på trapperne.




Både dem der skal tages strøm på 
og så den lidt mere levende af slagsen.




Julens tid banker på.
Og snart findes papir og saks frem igen
til de små finurligheder jeg får lyst til at lave,
med julens musik i ørene ... eller en julefilm der absolut må ses.







God julehygge til jer derude.




4 kommentarer:

  1. Noget af det allerbedste ved julen i Grønland er alle de "jullimi pilluarit"er man får overalt hvor man færdes.
    Og lyset fra sneen.

    SvarSlet
    Svar

    1. Det har du ret i.
      Den gang, for mange år siden, var det de sidste 10 dages tid før jul vi sagde : *Juullimi Pilluaritsi* Det blev ikke brugt og sagt i flæng for at sige noget. I dag vil man nok sige det var omsorg og omtanke for den enkelte.

      Ja, sneen lyser op, og mere end man nok regner med. For første gang i år vil jeg sige / skrive : *Juullimi Pilluarit* :o)

      Tak for din kommentar.

      Slet
  2. I må altså oversætte. :-)
    Jeg nyder synet af de søde engle du har fremstillet. Og glædes stadig over jeg har fået dem foræret af dig
    Knus

    SvarSlet
    Svar

    1. Oversættelse følger : *Juullimi Pilluarit* = Glædelig Jul ( ental )
      og når det er *Juullimi Pilluaritsi* = Glædelig Jul ( flertal )
      ;o)

      Det glæder mig du nyder de små engle. I år forsøger jeg mig med en enkelt i ... lyserød ... Jeg er igang med at hækle flere af de små engle.

      Tak for din kommentar og knus til dig.


      Slet