Sider

mandag den 14. december 2015

14. December



I dag har det stået i bagningens tegn.
En grønlandsk kage, som da jeg var barn,
blev serveret ved forskellige højtider,
det kunne være til fødselsdag ~ kaffemik ~ juletid ~ 1. skoledag ~ 
når som helst, hvor der var anledning til at spise kage
og nyde en kop kaffe eller the dertil.

Jeg mener at min farmor brugte
 blandede cocktailbær i kagen.
Disse havde jeg osse indkøbt, men valgte dog kun at bruge
sukat og tørret kandiseret appelsinskal plus rosiner.
 Som barn syntes jeg det var sjovt, 
at pille cocktail bærene ud af kagen
for at spise dem først.
Og jeg har siden dengang ikke taget forsøget,
altså at spise bærene først ...
 
Det er en kage der meget sød, synes jeg.
Der er en del sukker i udover sukat, appelsinskal og rosiner.
Kagen smager bedst med lidt smør på.

Det er blevet lidt af en tradition hos mig,
at jeg har sukat, pomeran eller appelsinskal
i huset når vi nærmer os December måned.
 Normalt bager jeg kagen i en aflang bageform,
i år blev kagen bagt i en stor springform samt en lille springform.
( det kommer den jo så ikke til at smage ringere af )
Ovenpå kagen er der drysset perlesukker,
som der lige kan ses på billedet.








God julehygge til jer derude.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar